کرونا در انتظار شب یلدا/ شکست یا پیروزی در گرو تصمیم مردم است
15 دسامبر 2020 - 9:39
شناسه : 2060
بازدید 1815
45
ابراهیم عسگری:نگذاریم زنگ خطر کرونا به بلندای شب یلدا شود

زنگ خطر کرونا که ماههاست برگزاری دورهمی های خانوادگی را از ایرانیان گرفته و به صدا درآمده و این ویروس منحوس در کمین نشسته تا با ورود به بزرگترین شب نشینی سال، روزهای سخت و سردی را در فصل زمستان برایمان رقم بزند. به گزارش روابط عمومی دهیاری سولقان،پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در […]

ارسال توسط : نویسنده : ابوالفضل میری منبع : دهیاری سولقان
پ
پ

زنگ خطر کرونا که ماههاست برگزاری دورهمی های خانوادگی را از ایرانیان گرفته و به صدا درآمده و این ویروس منحوس در کمین نشسته تا با ورود به بزرگترین شب نشینی سال، روزهای سخت و سردی را در فصل زمستان برایمان رقم بزند.

به گزارش روابط عمومی دهیاری سولقان،پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در طول سال های عمر خود شاید اصلا به یاد نیاورند که روزی یک ویروس موذی کاری کند؛ کارستان، کاری که حتی مجبور باشیم برای حفظ سلامتی خود و دیگران، صله رحم را ترک کرده و در حسرت دیدار بستگان و بزرگترهای فامیل باشیم.

با ورود ویروس کرونا و قرنطینه خانگی بیشترین قشری که لطمه احساسی را تجربه کردند همین پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها بودند چراکه طبق نظر کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی، افراد مسن به دلیل قدرت بدنی کمتر در برابر کووید ۱۹ شکننده تر از سایرین هستند و آسیب های جدی و بیشتری آنها را تهدید میکند.

سالیان گذشته در آخرین روزهای پاییزی، پدران و مادران همه ما در آستانه شب یلدا در تدارک و برنامه ریزی بودند تا با یک پذیرایی دلنشین از فرزندان و نوه های خود و برگزاری یک دورهمی خاطره انگیز، بلندترین شب سال را به طلوع صبح اولین روز زمستان پیوند بزنند.

به عقیده بسیاری از مردم یلدای امسال متفاوت از همیشه است چراکه خیلی از خانواده ها درگیر کرونا هستند و تعدادی نیز به دلیل از دست دادن یکی از اعضای خانواده، داغدار و عزادار هستند.

رفت و آمد، دلجویی از نزدیکان و صله رحم یکی از آداب و رسوم بسیار پسندیده ایرانیان است که حتی با وجود وسایل ارتباط جمعی فراوان در سالهای اخیر و پیشرفت های مختلف گرچه گاهی کمرنگ شده اما هیچگاه به فراموشی سپرده نشده است.

و اما در این روزها که مهمان ناخوانده کرونا قصد رفتن ندارد و هر روز با شکلی خاص خود را نمایان می کند اجازه نخواهد داد همانند سالهای قبل شب یلدا در کنار همه اعضای خانواده و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها باشیم چراکه کهنسالان توانایی کمتری در برابر این ویروس دارند و از طرفی کودکان که خود ناقلان خاموش این بیماری هستند می توانند خطرات زیادی برای دورهمی بلندترین شب سال ایجاد کنند.

پس از اعمال محدودیت های دو هفته ای و سپس تمدید آن وضعیت بیشتر شهرهای کشور از جمله تهران از قرمز به نارنجی تغییر کرد، اما با نزدیک شدن به آخرین روز پاییز نگرانی مسئولان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بیشتر شد چرا که نگرانند مبادا دورهمی های شب یلدا این وضعیت شکننده را دچار مشکل کرده و شاهد اوج گیری بیماری باشیم. 

آیین یلدا مجازی برگزار شود

ابراهیم عسگری دهیار روستا در گفتگو با روابط عمومی با تاکید بر برگزاری آیین شب یلدا به شکل مجازی گفت: یکی از آیین های دیرین مراسم شب یلدا است که در این شب خانواده ها دور هم جمع می شوند اما امسال این آیین با توجه به شیوع کرونا می تواند خطر جدی برای بزرگترها و افراد مسن فامیل باشد.

دهیار سولقان با بیان اینکه دورهمی همچنان بیشترین سهم را در ابتلا و شیوع ویروس کرونا دارد، افزود: شهروندان عزیز روستا همانند روز طبیعت که با توجه به توصیه ستاد کرونا در منزل ماندند، سنت های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

عسگری در ادامه گفت: بیش از ۳۰ درصد عامل شیوع کرونا حضور در دورهمی های خانوادگی است بنابراین با توجه به نزدیک شدن شب یلدا باید از تشکیل این دورهمی ها جلوگیری کنیم و نباید به خاطر یک سنت دیرینه و چند ساعت کنار هم بودن به بهانه شب یلدا، سلامت عمومی اعضای خانواده را تهدید کرده و زمینه ساز اوج گیری آمار مبتلایان و متوفیان کرونا شویم.

وی اظهار داشت: به طور حتم در صورت بی‌توجهی به توصیه‌های دلسوزانه و حضور در دورهمی‌های خانوادگی، افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای با خطر ابتلا به این ویروس مواجه می شوند.

بهترین هدیه برای حفظ حُرمت و کرامت بزرگترها در شب یلدا «سلامتی» است، بنابراین نباید بزرگان فامیل به عنوان سرمایه مادی و معنوی خانواده را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دهیم.

مصطفی ضیایی مسئول مراقبت بهداشت شهروندان روستای سولقان گفت:   در شب یلدا و برگزاری دورهمی های خانوادگی، بزرگترهای فامیل(پدر و مادرها، پدر بزرگ و مادربزرگ ها) به عنوان گروه های پرخطر در معرض ابتلا به این ویروس هستند و باید در شب یلدا تردد و ارتباط حضوری خود با افراد مُسن و بزرگترهای فامیل را به حداقل ممکن رساند چرا که حضور در دورهمی های خانوادگی احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا به ویژه برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه ای را افزایش می دهد ،بهترین هدیه برای حفظ حُرمت و کرامت بزرگترها در شب یلدا «سلامتی» است، بنابراین نباید بزرگان فامیل به عنوان سرمایه مادی و معنوی خانواده را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دهیم.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

بدون شک برگزاری محافل و دورهمی‌های شب یلدا شیوع ویروس کرونا را با وجود نتیجه‌بخش بودن اعمال محدودیت‌ها، می تواند شرایط را تغییر داده و به وضعیت قرمز بازگرداند، بنابراین مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند.

وفاق اجتماعی و خانوادگی مهمترین درس آیین شب یلدا است و در این شب احترام و تکریم بزرگتر ها به عنوان حلقه اتصال اعضای خانواده بسیار مورد توجه قرار می گیرد، لذا مردمانعزیز دیار سولقان با بهره مندی از فرهنگی غنی، یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار می کنند تا شبی خاطرانگیز برای همه ثبت و ماندگار شود.

سخن پایانی

یلدایی متفاوت به احترام پرستاران

همزمانی شب یلدای امسال با میلاد گوهربار حضرت زینب کبری(س) که به نام روز پرستار نامگذاری شده، شاید بی مناسبت نباشد که مردم قدرشناس به پاس خدمات شایسته و شبانه روزی کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و از همه مهم تر لغو دور همی ها و تجمع خانوادگی شب یلدا، قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

مدافعان سلامت روزهای سختی را سپری می کنند و تعدادی از آنها نیز در راه صیانت از بیماران جان خود را از دست داده و آسمانی شدند، اما همچنان با همه توان و به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی و مراقبت از بیماران کرونایی هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.