آبشار سنگان، طبیعت گردی در نزدیکی تهران
09 ژوئن 2020 - 14:12
شناسه : 1259
بازدید 2792
52

بسیاری از تهرانی ها به دنبال مقاصدی خنک و خوش آب و هوا برای گشت و گذار در تعطیلات آخر هفته می گردند. به این منظور احتیاجی نیست که جای دوری بروید! یکی از این مناطق خوش آب و هوا که فاصله بسیار کمی هم با شهر تهران دارد، روستای سنگان در منطقه کن تهران […]

ارسال توسط : نویسنده : ابوالفضل میری
پ
پ

بسیاری از تهرانی ها به دنبال مقاصدی خنک و خوش آب و هوا برای گشت و گذار در تعطیلات آخر هفته می گردند. به این منظور احتیاجی نیست که جای دوری بروید! یکی از این مناطق خوش آب و هوا که فاصله بسیار کمی هم با شهر تهران دارد، روستای سنگان در منطقه کن تهران است. کوله بارتان را ببندید و با الی گشت همراه شوید تا سری به روستای سرسبز سنگان و البته معروف ترین جاذبه طبیعیش به نام آبشار سنگان…

معرفی روستای سنگان

روستای توریستی سنگان، یکی از روستاهای خوش آب و هوای منطقه کن در شمال غربی کلان شهر تهران است. این روستا در میانه های رشته کوه های البرز و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است. سنگان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و ارتفاع زیاد از سطح دریا، دارای آب و هوایی خنک و معتدل در فصل تابستان است. به همین دلیل به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد طبیعت گردی نزدیک به تهران شناخته می شود. این روستا از چند محله مختلف تشکیل شده که هر کدام قدمتی متفاوت با دیگری دارند. قدیمی ترین محله که در آن آثاری تاریخی همچون مقبره سه امام زاده به چشم می خورد، بخش سنگان پایین است. سنگان میانی، سنگان بالا، سنگان نو، باغ دره و دره تک دیگر محله های این روستای زیبا هستند.

یکی از دیدنی های روستای سنگان، رودخانه ای به همین نام است که از مجاورت آن می گذرد. وجود این رودخانه، فضایی با صفا و سرسبز را در اطراف روستا ایجاد کرده است. باغ های میوه فراوان، دیگر ویژگی این روستا هستند. در واقع شغل بیشتر مردم روستای سنگان باغداری است. از جمله محصولاتی که در این باغ ها کاشته می شوند می توان به گردو، آلبالو، گیلاس، هلو و زرد آلو اشاره کرد. سفر به سنگان در تمام فصول زیبایی خاص خود را دارد. در این روستا جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارند که بدون شک مهم ترین آن ها آبشار سنگان است. در ادامه این آبشار زیبا را معرفی خواهیم کرد.

ماجراجویی در آبشار سنگان

در مناطق شمال غربی این روستا، آبشاری پر آب به نام سنگان قرار گرفته است. آبشار سنگان در دامنه های قله پهنه حصار قرار دارد. بسیاری از کوه نوردانی که به منظور فتح این قله پای در مسیر آن می گذارند، لحظاتی را در کنار این آبشار استراحت می کنند. آبشار سنگان حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و از بالای صخره ای مرتفع به زمین صخره ای پایین دستش سرازیر می شود. آب این آبشار پس از عبور از کنار باغات روستا و سیر آب کردن آن ها، به رودخانه کن می ریزد. در فضای مجاور این آبشار، می توانید مکان های صاف و بسیار مناسبی را برای اتراق و حتی کمپینگ پیدا کنید. چند فضای غار مانند کوچک هم با فاصله کمی از آبشار در سمت چپ آن قرار دارند.

سفر به آبشار سنگان در طول فصول و بهار و تابستان بسیار لذت بخش است. اما این تمام ماجرا نیست! این آبشار یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد که باعث می شود، بسیاری از طبیعت گردها در فصل زمستان به این مکان سفر کنند. اگر در ماه های بهمن و یا اسفند به سنگان سفر کنید، با صحنه ای شگفت انگیز رو به رو خواهید شد، صحنه آبشاری یخ زده! تقریبا بیشتر بخش های این آبشار در طول فصل زمستان به دلیل سرمای بیش از حد این محل یخ می بندند و منظره ای تماشایی را ایجاد می کند. به هر حال چه در فصل گرما و چه در فصل سرما می توانید به این مکان سفر کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار سنگان

بسته به اینکه در چه فصلی به این مکان سفر کنید، احتیاج به تجهیزات مختلفی خواهید داشت. به عنوان مثال، یخ شکن، گتر و لباس گرم، از جمله لوازمی هستند که بهتر است در فصل زمستان به همراه داشته باشید.

  • کوله پشتی سبک یکروزه
  • کفش مناسب طبیعت گردی
  • لباس مناسب طبیعت گردی
  • کلاه و عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • یک دست لباس اضافه (در صورت تمایل به آب بازی)
  • قمقمه آب
  • زیرانداز انفرادی
  • لوازم بهداشتی شخصی
  • بهترین فصل سفر به روستای سنگان

    پیشتر بیان کردیم که سفر به این منطقه در هر فصلی زیباست. اگر تمایل دارید تا آبشار یخ زده سنگان را تماشا کنید، باید در ماه های بهمن یا اسفند به این مکان بروید و اگر می خواهید تا از طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای آن استفاده کنید، ما فصول بهار و تابستان را پیشنهاد می کنیم.

  • مسیر دسترسی به آبشار سنگان

    به این منظور باید به غرب تهران بروید و وارد جاده کن – سولقان شوید. پس از عبور از منطقه سولقان، همین مسیر را ادامه دهید تا پس از حدود ۱۰ کیلومتر و با دیدن تابلوی روستای سنگان به سمت این روستا بپیچید. با طی این مسیر، ابتدا به سنگان پایین و سپس به سنگان بالا وارد خواهید شد. مسیر پیاده روی از اینجا آغاز می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.