«سولقان» با بُلورهای ارغوان؛ اینجا همه شاتوت‌کار به دنیا می‌آیند
06 جولای 2020 - 9:59
شناسه : 1469
بازدید 2096
46
گزارش خبرنگار مهر از پایتخت شاتوت ایران

دهستان « سولقان» در ۵ کیلومتری شمال غرب  شهر تهران و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد که به پایتخت شاتوت ایران معروف است، این دهستان به دلیل داشتن باغ‌های متعدد شاتوت و گیلاس شهره خاص و عام بوده و هرسال هم‌زمان با تیرماه و مردادماه و برداشت شاتوت خوش‌طعم « سولقان» از باغات کشاورزی این […]

ارسال توسط : نویسنده : محمدی منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

دهستان « سولقان» در ۵ کیلومتری شمال غرب  شهر تهران و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد که به پایتخت شاتوت ایران معروف است، این دهستان به دلیل داشتن باغ‌های متعدد شاتوت و گیلاس شهره خاص و عام بوده و هرسال هم‌زمان با تیرماه و مردادماه و برداشت شاتوت خوش‌طعم « سولقان» از باغات کشاورزی این آغاز می‌شود.

در این دهستان به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های تبدیلی شاتوت‌های تولیدشده برای تازه خوری و نیز استفاده در صنایع خوراکی که مهم‌ترین آن‌ها تهیه بستنی‌های میوه‌ای است، به خارج از دهستان و به‌طور عمده شهرستان ری در جنوب تهران فرستاده می‌شود.

شاتوت « سولقان» جایگاه ویژه‌ای در بین مردم تهران به‌ویژه تهرانی‌های قدیم دارد و در این میان دهستان « سولقان» به شاتوت‌های گرد، سیاه‌رنگ و جذابش شهره است و ازجمله مناطق مهم تولید شاتوت در استان تهران و کشور است

بااینکه شاتوت در بیشتر مناطق کشور کاشته می‌شود ولی « شاتوت سولقان» شهرت جهانی دارد و معروف است، چراکه طعم آن متمایز بوده و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

برداشت سالانه ۹۵۰ تُن شاتوت
مناطق سرسبز دهستان « سولقان» هرسال بعد از خردادماه رونق خاصی به خود گرفته و باغات و ارتفاعات این مناطق در نزدیکی شهر تهران مملو از جمعیتی است، که پس از یک روز و یا یک هفته سخت‌کاری « سولقان» را برای استراحت و بهره بردن از طبیعت انتخاب کرده‌اند.

« سولقان» در این روزها که فصل برداشت شاتوت فرا رسیده است، متشکل از رنگ‌های سبز، سیاه و قرمز است، که سراسر روستا را فراگرفته و گردشگران را به‌سوی خود می‌خواند؛ سالانه ۹۵۰ تُن شاتوت از باغات دهستان « سولقان» برداشت می‌شود، که سهم قابل‌توجهی از شاتوت تولیدی در کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شاتوت فواید درمانی زیادی دارد، که ازجمله آن می‌توان به کنترل قند خون، درمان کم‌خونی، جلوگیری از سرماخوردگی، بهبود سلامت کبد و فواید آن برای پوست و مو اشاره کرد، شاتوت تازه، حاوی ۸۸ درصد آب و تنها ۶۰ کالری در هر فنجان است، همچنین حاوی ۸.۹ درصد کربوهیدرات, ۱.۷درصد فیبر, ۱.۴درصد پروتئین, ۰.۴درصد چربی هستند.

کاهش قیمت خرید شاتوت به بهانه کرونا
یکی از باغداران شاتوت «سولقان» در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که از سرتاپای شاتوت ویتامین و خاصیت است، افزود: باید شاتوت به‌درستی تبلیغ و خواص آن بیش‌ازپیش شناخته شود.

وی که اسماعیل نوروزی نام داشت، افزود: محصولات خوش‌خوراک و درشت شاتوت بیشتر تازه خوری می‌شود، اما محصولاتی که قدری ضعیف‌تر باشد، در صنایع غذایی به‌ویژه صنایع بستنی‌سازی و لواشک سازی و مربا سازی استفاده می‌شود.

اگر دلال و واسطه برای فروش شاتوت حذف شود، سود بیشتری به باغدار رسیده و محصول نیز ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد

این باغدار گفت: در حال حاضر شاهد کاهش قیمت خرید شاتوت به بهانه شیوع ویروس کرونا هستیم، اما جالب اینجا است، که تقاضا برای خرید شاتوت کم نشده است، پس چرا قیمت خرید را کاهش دادند.

وی بابیان اینکه اگر دلال و واسطه برای فروش شاتوت حذف شود، سود بیشتری به باغدار رسیده و محصول نیز ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد، ادامه داد: ما کلاً ۴۵ روز در سال شاتوت داریم و نمی‌توانیم، این محصول را دست خودمان نگه‌داریم.

کاهش ۵۰درصدی قیمت شاتوت 
باغدار دیگری بابیان این‌که شرکت‌های بزرگ صنایع تبدیلی محصولات را باقیمت ارزان از باغدار خریداری می‌کنند، گفت: ما نه مکانی برای نگهداری شاتوت تازه داریم و نه صنایعی برای تبدیل آن و لذا مجبوریم محصول را بفروشیم، تا روی دستمان نمانده و خراب نشود.

وی گفت: کارخانه‌های بستنی‌سازی سال گذشته شاتوت را به قیمت ۲۲ هزار تومان از ما خریداری می‌کردند، اما امسال به بهانه شیوع ویروس کرونا محصول ما را کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرند، اما بستنی از سال گذشته گران‌تر هم شده و ربطی به کرونا نداشته است.

ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای رونق صنایع تبدیلی
نبود صنایع تبدیلی شاتوت در دهستان « سولقان» یکی از اصلی‌ترین مشکلات و کمبودها بوده و به‌عنوان حلقه مفقوده در این صنعت ارزشمند به شمار می‌رود، این در حالی است که ۹۵۰ تُن شاتوت تولیدشده در این روستا هرساله به‌صورت خام و فله‌ای به فروش رفته و نیز کارگاه‌های تولید مربا و بستنی فرستاده می‌شود و در آنجا به مربا و بستنی و دیگر فراورده‌ها تبدیل می‌شود و دراین‌بین باغداران کمترین سود را می‌برند.

بخشدار «کن» در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این خصوص بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای رونق صنایع تبدیلی شاتوت تأکید کرد و افزود: دهستان « سولقان» قطب شاتوت ایران است، هزاران نفر از مردم این دهستان را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این خصوص مشغول به کار هستند.

احمد صابری راه‌اندازی صنایع تبدیلی شاتوت را اولویت این دهستان دانست و ادامه داد: در این دهستان در پی فرآوری محصول شاتوت هستیم، چراکه توسعه صنایع تبدیلی سبب رونق بیش‌ازپیش درآمدهای حاصل از شاتوت در این منطقه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که «سولقان» پتانسیل و ظرفیت‌های بالای کشاورزی دارد، افزود: این دهستان علاوه بر توانمندی‌های کشاورزی و باغداری جاذبه‌های گردشگری فراوانی نیز دارد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید شاتوت «سولقان»
رئیس جهاد کشاورزی تهران نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ما در بخش کن یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ داریم، که زیر کشت گیلاس، آلبالو، هلو، خرمالو، توت و شاتوت است، که سالانه ۱۴ هزار تُن است.

کریم حقی زاده ادامه داد: محصول شاتوت ما نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش تولید داشته و دلیل آن نیز نظارت علمی و تشکیل کلاس‌های آموزشی برای نحوه کاشت، داشت و برداشت است.

وی گفت: ما ازنظر فنی و اصلاح و احیا باغات و نیز کلاس‌های ترویجی و آموزشی به باغداران برای افزایش بهره‌وری و محصول حمایت می‌کنیم.

آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و حمایت از باغداران در راستای افزایش محصول و بهره‌وری می‌تواند، به جذب سرمایه‌گذار برای تولید میوه در دهستان خوش آب‌وهوای «سولقان» به‌ویژه شاتوت معروف این منطقه منجر شود؛ رونق صنایع مرتبط با شاتوت می‌تواند، میزان تازه خوری این محصول و نیز ضایعات شاتوت را کاهش داده و سهم قابل‌توجهی در حل معضل بیکاری جوانان ایفا کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.