در مسیر سلامت
14 ژوئن 2020 - 14:04
شناسه : 1283
بازدید 2118
39
گزارشی از مسیر سلامت دره حصار

شاید قبل از دهه نود شمسی اگر گذرتان به دره حصار می افتاد، دیدن انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی باعث می شد با دستتان بینی خود را بگیرید و سرعت پاهایتان را بیشتر کنید تا زودتر از این مکان که بوی بدی از خود ساتع و چهره زشتی در این منطقه به وجود آورده […]

ارسال توسط : نویسنده : ابوالفضل میری منبع : دهیاری سولقان
پ
پ

شاید قبل از دهه نود شمسی اگر گذرتان به دره حصار می افتاد، دیدن انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی باعث می شد با دستتان بینی خود را بگیرید و سرعت پاهایتان را بیشتر کنید تا زودتر از این مکان که بوی بدی از خود ساتع و چهره زشتی در این منطقه به وجود آورده بود، دور بشوید.

 بارها فنس کشی ،بارها جمع آوری نخاله و زباله،اما مگر می شد این دره را مانند قبل کرد؟ دره‌ای فصلی که در سالهای نه چندان دور با قرار گرفتن قنات، محلی تمیز و زیبا برای تامین آب ساکنین و تردد باغات بود حالا تبدیل شده بود به بهشتی برای دوره گردان و ضایعاتی‌ها! جایی که با وجود تپه هایی از انبوه زباله دیگر حتی چارپایان هم نمیتوانستند تردد کنند.

 زمان گذشت و وارد آخرین دهه سال شمار ۱۳۰۰ شدیم ، چهره سولقان تغییر کرد و امکانات کم‌کم وارد می‌شد وجود آپارتمان‌هایی که از اواخر دهه هشتاد جایگزین خانه‌های کلنگی و حیاط دار شدند چهره ای متفاوت از سولقان به نمایش گذاشتند اما هنوز دره حصار همان بود که بود.

 سال ۹۳ را می‌توان سرآغاز تحولات عمومی سولقان نامید، تغییر و تحولات در دهیاری و جایگزین شدن فردی جوان از همین دیار بر مسند دهیار روستا باعث شد اتفاقات خوبی برای سولقان در دهه نود بیافتد.
راه اندازی بانک، تصویب طرح هادی، احداث دوپارک، تقویت سیستم آموزشی مدارس، گاز شهری، ساماندهی برق و آب، گسترش و تقویت شبکه های ارتباطی، تعریض معابر،جلوگیری از رشد قارچ گونه آپارتمان ها،تامین امنیت عابران، ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی ، بهسازی معابر و….. از جمله امکانات عمومی ایجاد شده در سولقان بود که با درایت دهیار و کادر جوان دهیاری و تجربه بزرگان سولقان رقم خورد که البته هنوز هم ادامه دارد.

 مسیر سلامت، مسیری که ممکن شد

 اما یکی از پروژه هایی که ابراهیم عسگری از ابتدای حضور خود در دهیاری آغاز کرد مسیر سلامت دره حصار بود، مسیری که در ابتدا هرکسی مطلع می شد با جملاتی مانند نمی شود، چه فایده‌ای دارد، غیرممکن است، دهیار جوان است و رویا پرداز پاسخ می داد.

 اما اکنون ۶ سال از آن روزها می گذرد و دره حصار یا بهتر بگوییم دره زباله‌دان حصار بعد از اجرای دو فاز کم کم تبدیل شد به بهشتی برای گردشگران و باغداران.

 فاز اول این پروژه از دو مسیر شهرک شهدا و شهرک‌شهید عباس عسگری شروع و در یک دوراهی به تونل زیر خیابان ولیعصر متصل شد، ایجاد پیاده راه و مسیر ماشین رو و همچنین فضای سبز و سنگفرش زیبا باعث شد تا دیدگاه شهروندان به این طرح تغییر کند.

 بعد از اجرای فاز اول بلافاصله کلنگ فاز دوم زده شد که شاید می توان گفت سخت‌ترین قسمت این پروژه همین فاز بود که بعد از دوسال این قسمت هم پایان یافت؛ نکته جالب این بود بعد از اتمام این طرح برخی از باغدارانی که به اجرای این مسیر انتقاد داشتند بی‌صبرانه منتظر اجرای فاز سوم شدند تا به راحتی وسایل و محصولات کشاورزی خود را جابجا کنند.

  مسیری زیبا و راحت برای گردشگری

 این مسیر جدا از پاکیزگی دوباره که به دره حصار بازگرداند و در امور کشاورزی تسهیل بخشید،تبدیل به مکان زیبایی شد تا گردشگران برای رهایی در طبیعت این مسیر را انتخاب کنند که از چند ماه گذشته به مرور دارد شناخته می‌شود

 اجرای فاز سوم پروژه از چه زمانی؟

 دهیار سولقان در رابطه با اجرای فاز سوم این پروژه که از انتهای محله حصار شروع و تا رودخانه ادامه دارد به ما اینگونه پاسخ می دهد که مقدمات اینکار شروع شده است و بزودی اجرای فاز سوم مسیر سلامت را شروع خواهیم کرد

 ابراهیم عسگری همچنین در رابطه با تکمیل دو فاز قبلی اینگونه توضیح می دهد که هدف ما از اجرای این پروژه ساماندهی وضعیت اسفبار این مکان، تسهیل در امور کشاورزی و توسعه گردشگری بود که به لطف خدا توانستیم عمده اقداماتی که در نظر داشتیم به اتمام برسانیم و انشالله بزودی تجهیز امکانات که نیاز این مسیر است هم انجام می‌دهیم

 عسگری در پایان گفت ما خواستیم و توانستیم و اکنون از شهروندان به ویژه گردشگران می خواهیم با رعایت نظافت و مراعات حال ساکنین به ویژه باغداران عزیز از این مسیر استفاده و از طبیعت لذت ببرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.